Logisztika: 20 évig még nem kell féltenie a munkáját az autóvezetőknek

Logisztika: 20 évig még nem kell féltenie a munkáját az autóvezetőknek

Bár rengeteg fejlesztés és innováció jelenik meg a logisztikában, jelenleg komoly kihívásokkal küzd a szektor, főleg az egy-két raklapokból összeálló gyűjtőszállítás. Itt ugyanis látszólag még évtizedekig nem lehet robotokkal helyettesíteni az élőmunkát. Mire számíthatnak a vállalkozások?

A kamionoknak nem kell barikádokat kerülgetni, hogy eljussanak a célállomásra, hiszen nincsenek háborúk Európában. A legtöbb határon sem kell órákat várni, így ez sem teszi kiszámíthatatlanná a szállítmányozást. Bár egyre szélsőségesebb az időjárás, ez sem okoz egyelőre akkora gondot… Az öreg kontinensen most egy új problémát kell megoldaniuk a logisztikai szolgáltatóknak: nincs megfelelő számú képzett munkavállaló. Amennyiben mégis volna, akkor az eddiginél jelentősen drágábban.

Olcsón, gyorsan, kiváló minőségben

A szállítmányozók fuvardíjainak költségösszetétele a munkaerő gyors és szignifikáns drágulásával felborult. Míg az üzemanyag ingadozó költségére ma már minden komolyabb szállítmányozónak kidolgozott, és a piac által elfogadott üzemanyag-díjkövetési klauzulája van, ugyanez nem mondható el a munkaerő költségére. „Míg régebben a munkaerőköltség a teljes fuvardíjra vetítve általánosan 15-20% volt, ez erősen eltolódni látszik a 20-30%-os arány felé” – mondja Molnár Gábor, a Raben Trans European Hungary Kft. Key Account Managere. Az ilyen mértékű költségnövekedést, gyakorlatilag lehetetlen a szerződött díjak módosítása nélkül „benyelni”, és mellette megtermelni a fenntarthatósághoz szükséges profitot. A megrendelőknek ezt persze nagyon nehéz elmagyarázni, mert az általános vélekedés az, hogy biztosan azért van szükség az áremelésre, mert a szolgáltató belső folyamatai nincsenek optimalizálva, nem innovál. Holott a munkaerőhiány és az ezzel együtt járó fizetésemelés szükségessége, nem most kezdődött. Ezek a folyamatok már 3-4 éve is jelen voltak a piacon, és eddig lehetett kitolni a komolyabb áremeléseket a folyamatok újra-, és átgondolásával, átszervezésekkel, és költséghatékonyabb működéssel. Sajnos a jelenlegi helyzetben a szolgáltatással szemben támasztott klasszikus elvárásoknak – hogy olcsó legyen, gyors és kiváló minőségű – az alábbiak szerint lehetséges megfelelni:

Az ingatlanpiaci „boom” sem segít

Az ipari ingatlanpiac is hasonló fellendülésen megy keresztül, mint a lakás/lakóingatlan piac. A fellendülést természetesen a gazdaság bővülése indukálja, ami alapvetően jó mindenkinek. De a jelenlegi 5% körüli üresedési rátát az átlagosan 1%-os bővüléssel megfejelve mostanra az a helyzet alakult ki, hogy ha egy potenciális ügyfél újabb, nagyobb raktárt szeretne, akkor inkább építtet. Tehát ebben a szegmensben jelenleg a gyorsaság a szűk keresztmetszet, mivel 40-50 hét egy raktár felépítése.

Most nehéz helyzetben vannak a megrendelők, hiszen a növekvő kiskereskedelmi és online forgalom mellett el kell fogadniuk, hogy a logisztika (is) drágul a munkaerő, a fuvareszköz (szállítói kapacitás) és a megfelelő minőségű raktárkapacitás hiánya miatt. Vagy próbálják maguk megoldani többletmunkával, szervezéssel és sok kis fuvarozóval a szállítmányozást, vagy egy dedikált cégre bízzák ezt a feladatot. Egy biztos: hüvelykujjszabály, hogy egy termék árában ne legyen magasabb a logisztikai költség maximum 10 százaléknál. Ha ezt a határt eléri vagy átlépi, akkor el kell gondolkodni, és talán más megoldások irányába kell elindulni.

„Megoldjuk okosba”

Sajnos, amikor egy szolgáltatás – amely sokáig évről-évre tudott faragni egy kicsit az árain, vagy szinten tartotta azokat – elkezd drágulni, akkor megjelennek a félmegoldások, a „megoldjuk okosba” típusú fortélyok. Egyre gyakoribb eset, hogy helyi vállalkozók kapják meg a szállítási feladatokat, akik csak néhány kisteherautóval, vagy egy-két kamionnal rendelkeznek. Az ilyen vállalkozások rugalmasabban kezelik a nagyobb megbízók gyakran hétről-hétre változó igényeit, például ha pénteken este derül ki, hogy a hétvégén is kell pár „plusz kört csinálni”. Ezt egy nagyobb cég nehezebben oldja meg, viszont egyéb jellemzők miatt (hosszabb fizetési határidő, komolyabb biztosítás, nagyobb kapacitás, fejlett IT stb.) már a mérleg nyelve mégis feléjük billen. „Véleményem szerint minden cégnek a számára bevételt biztosító értékteremtési tevékenységre kell, hogy a legnagyobb fókuszt helyezze. Minden egyéb közvetett aktivitást érdemes kiszervezni professzionális szolgáltatóknak”– mondja a szakember. 

A magyar KKV szektor azonban még nem igazán használja ki a kiszervezés előnyeit. „Gyakori példa, hogy nem kötnek hosszú távú szerződést, hanem egy dedikált ember minden egyes alkalommal, akár hetente többször kér be több szolgáltatótól is árajánlatot. Pedig érdemes lenne elgondolkozni, hogy az így elérhető néhány százalékos különbség helyett az „ajánlatbekérő” pozíció is fölöslegessé válhatna, ha egy részletes szolgáltatási szerződés alapján, kvázi automatikusan végezné egy szolgáltató a logisztikát.” A spot, azaz egyedi megrendelés ugyanis rendszerint drágább, mint az éves/szezonális kapacitástervezésnél figyelembe vett folyamatos megbízáson alapuló díjszabás.

20 év biztosan eltelik a robotokig

A nagy raktárakban és azoknál a szállításoknál, ahol egy cég egy vagy több teljes kamiont megtölt – ráadásul hasonlóan csomagolt és egységes küldeményekkel – ott elképzelhető, hogy néhány éven belül az élő munkaerő minimalizálható lesz. Ám például a gyűjtőszállításnál és a csomagszállításnál, ahol most is problémát jelent a kézbesítés utolsó lépése (last mile), amikor városi környezetben kell parkolni, pakolni, kézbesíteni az irodaház 9-dik emeletén dolgozó címzettnek, egyelőre elképzelhetetlen, hogy önvezető autók veszik át a sofőrök szerepét. Ahhoz nagyon komolyan át kell alakítani a jelenlegi disztribúciós gyakorlatot, amihez a piac minden szereplőjének, de legalábbis a többség szemléletmód váltása szükséges. „A becslésem szerint ebben a szegmensben 20 évig még nem kell féltenie a munkáját az autóvezetőknek” – mondja Molnár. 

Azoknak a vállalkozásnak tehát, amelyek a mostani kiélezett helyzetben megbízhatóan el akarják juttatni a termékeiket a megrendelőkhöz, érdemes hosszú távú szerződéseket kötniük egy dedikált partnerrel. A logisztika automatizálása és robotizálása pedig egyelőre csak bizonyos esetekben eredményezheti a szállítási költségek csökkenését, az egész iparágra nézve viszont még hosszú éveket kell várni a jelentős változásig.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Raben Group közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.



Forrás: http://hvg.hu/brandcontent/20171201_Logisztika_20_evig_meg_nem_kell_feltenie_a_munkajat_az_autovezetoknek#rss

hvg.hu

A Petrényi Család Honlapja

Ha tetszett, oszd meg ezt a cikket!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn