Új metró Budapesten? Persze, sőt, rögtön több is!

A most még futurisztikusnak tűnő elképzelés előtt azonban még meg kell tenni legalább egy lépést: a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötését az Örs vezér terénél. Ugyanez a projekt nem áll rosszul, de pénz, az még nincs rá.

Ráadásul több kerület is szeretne metrót, ezért megindulhat a versenyfutás és (az alagút helyett) egymás kifúrása.

Az biztos, hogy Zugló jól állna, hiszen a 4-es metró meghosszabbításának tervei megvannak a Bosnyák térig. Rákospalota (ami nem keverendő a most a hírekbe került Rákosmentével) ennek a vonalnak a további meghosszabbításában-megépítésében reménykedik már majd' 50 éve, hiszen nem véletlenül nevezték el DBR-nek (Dél-Buda - Rákospalota) először a 4-es metrót. De hiába.

Látványterv a rákoskeresztúri metróról (Forrás: Rákosmenti pirítós Fb-oldal)
Látványterv a rákoskeresztúri metróról (Forrás: Rákosmenti pirítós Fb-oldal)
 

A most leginkább torzónak tekinthető 4-es metróvonal keleti meghosszabbítása ugyanis a Thököly úti gyorsvillamos ötletével háttérbe került. Igaz, az újpalotai gyorsvillamos sem akar épülni, tehát két járműülés között a földre pottyant a kerület. Ezért sokan a nyugati, Gazdagrét mellett a Budaörsi virágpiacig tartó meghosszabbítást tartják inkább befutónak, de erre még nem készült részletes terv.

Ezen változtathat hamarosan az, ha megkezdik a majdani szuperkórház építését a budaörsi virágpiac közelében. Úgy tudjuk, a BKK megrendeli ide – a 4-es metró nyugati meghosszabbítására – az engedélyes terveket. (Az engedélyes terveket a tanulmánytervek után, de a részletes kiviteli tervek előtt készítik el, ezek alapján indul el a hatósági engedélyeztetés.) Ha a szuperkórházról van szó, akkor valószínűleg állami pénz is akad majd erre a közlekedési fejlesztésre. Az biztos, hogy meghosszabbításra a 4-es metrónak lenne a legnagyobb szüksége, a kihasználtsága ugyanis nagyon gyenge.

De mielőtt más metróvonalra térnénk, Budafokot se hagyjuk ki: a Buda legdélebbi kerületében is a kilencvenes évek óta reménykednek egy, a Bocskai úti metrómegállótól induló szárnyvonal kiépítésében. Az  Újbuda-Központ állomást is úgy tervezték, hogy később lehetőség legyen onnan egy budafoki szárnyvonal kiágaztatására.

A rákoskeresztúri szárnyvonal leágazása előtti Rákosfalva metrómegálló
A rákoskeresztúri szárnyvonal leágazása előtti Rákosfalva metrómegálló
Fotó: bkk

Újpest (Káposztásmegyer) is már nagyon régen várja a 3-as vonal meghosszabbítását, amire egy darabig úgy tűnt, hogy lehetőség is lesz a 3-as metró felújításával egy időben. Még az állomástervek is elkészültek. Pénz hiányában azonban ez a terv is a süllyesztőben végezte, de úgy tudjuk, a BKK hamarosan megrendeli erre a beruházásra is az engedélyes terveket.

A 3-as vonal logikus meghosszabbításának tűnt a reptéri irány is. 2004-ben még úgy volt, hogy a mintegy 10 kilométeres metrószakasz százmilliárdos költségét jelentős részben az Európai Unió Kohéziós és Strukturális Alapjából fedeznék. Ez a terv a reptéri gyorsvasút (különböző érdekek miatti) búvópatakszerűen eltűnő és előkerülő elképzelése miatt került mellékvágányra. Persze, azóta sincs se metró, se gyorsvasút a repülőtérre.

A 2-es metró összekötése a Gödőllői HÉV-vel projekt jelenleg jól áll. A 306 milliárdos projekt terveinek elkészítésére nemrég pályázatot írt ki a főváros, de a rákoskeresztúri szárnyvonalat is tartalmazó koncepció 2015 óta ismert, már akkor tárgyalta a fővárosi közgyűlés. Az engedélyes terveket ide a napokban rendelte meg a főváros, legalábbis az összekötésre, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonalra. 

Ezek alapján mondta a XVII. kerületi polgármester azt, hogy lesz rákoskeresztúri szárnyvonal. A tervezők négy különböző alternatívát vizsgáltak, három esetben a körvasútnál, a Rákos-pataknál ágaznak el a metró és a Rákos-Hatvan vasútvonal mentén érné el a kerületet. A Rákosmenti Pirítós közösségi oldalon megjelent beszámoló szerint a negyedik változat a HÉV-vonalból a Sárgarózsa utcánál fordulna jobbra, a Nagyiccei kiserdőt megvédve a felszín alá bukna, majd végig a felszínen haladva Akadémiaújtelepnél lép be a kerületbe, innen kéreg alatti vezetéssel folytatná útját Rákoskeresztúr városközpontig.

A rákoskeresztúri metró tervei (Forrás: Rákosmenti pirítós Fb-oldal)
A rákoskeresztúri metró tervei (Forrás: Rákosmenti pirítós Fb-oldal)

Ez utóbbi nyomvonalnak a megvalósítása 123-127 milliárd forintra rúghat. Három megállót alakítanának ki a kerületben, az elsőt Akadémiaújtelepnél, a tervezett új vasúti megálló szomszédságában, a következőt a Kis utcánál, a végállomás pedig Rákoskeresztúr városközpont lenne. Riz Levente polgármester elmondása szerint számos közlekedésfejlesztési projekt verseng azért, hogy az Európai Unió és a magyar kormány támogassa, de ők most előnyben vannak.

A főváros 2030-ig szóló közlekedésfejlesztési stratégiája, a Balázs Mór terv a HÉV-metró összekötést ugyan tartalmazza, a keresztúri szárnyvonalat azonban nem. Benne van viszont

  • az 1-es metró (Kisföldalatti) meghosszabbítása mindkét végén (a Kassai térig és a Vigadó térig)
  • a 2-es metró és a HÉV összekötést, mint azt fent írtuk
  • a 3-as metró meghosszabbítását a felszínen Káposztásmegyerig
  • és az 5-ös metrót, ami tulajdonképpen a Csepeli és a Ráckevei HÉV földfelszín alatti bevezetése lenne az Astoriáig.

A hivatalos fővárosi fejlesztések tehát a fentiek. Ami nem jelenti azt, hogy ne kerülhetne be valahogyan a Rákoskeresztúri szárnyvonal is. Hiszen a nemrég biztos fejlesztésként bejelentett újpalotai és Bécsi úti villamosvonal-meghosszabbítás is úgy tűnt el a ködben, mintha nem is lett volna, helyet adva olyan ad hoc ötleteknek, mint a Hungexpóhoz vezetendő új villamos. A keresztúriak legalább ennyire alapozhatnak rá.

 

 



Forrás: https://index.hu/belfold/budapest/2018/01/04/merre_menjen_a_metro_rakoskeresztur_beszall_a_versenybe/

Index

A Petrényi Család Honlapja

Ha tetszett, oszd meg ezt a cikket!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn