Kretén a név, az autó telitalálat - Menetpróba: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG – 2017.

Az újságíró legyen ?szinte az olvasóival – amennyire tetszik például az új Octavia, vagy ha nem Škodáról, de mégiscsak családon belüli kocsiról van szó, akkor a Volkswagen T-Roc, vagy a Seat Arona (hogy csak az újabb modelleket említsem), annyira nem jön be sem a tavaly bemutatott Kodiaq, se a nála egy mérettel kisebb, most vadonatúj Karoq.

Lehet, hogy csak azért van, mert utóbbi el?djét nagyon szerettem, kifejezetten vagány és merész autónak tartottam. A Yeti páratlan jelenség volt a forgalomban, funkcionális, külön utas, kitalált, a maga módján aranyos is, és még a magyar rend?rgúnya is olyan Scotland Yard-osan jól állt neki. Lehet, hogy nem volt olyan kifinomult, mint nagy ellenfele, a Nissan Qashqai (a Kodiaq-on és a Karoq-on kívül egy másik típus, amely idióta helyen, rá következ? „u”-bet?k nélkül és feleslegesen használ „q”-bet?ket a nevében), de volt benne célszer?ség, lehetett szeretni.

A Karoq olyan, mint amikor a ritka szép textúrájú ásványt túl sokáig felejt el felkapni valami kisgyerek a patak mélyér?l, ezért az a többi kövön gömböly?re csiszolódik, elveszíti a textúráját, csak a színe marad meg. Amikor a Yeti megjelent, szinte egy látás után le tudtam volna rajzolni nagyjából, a Karoq-ra újra meg újra rácsodálkoztam a dániai Év Autója gy?lés, a Tannistest parkolójában – mi is ez? Kés?bb már eszembe jutott – ja, a fehér autó, valami Skoda.

Keszekusza formájú lámpák, a szögletes, kissé kazánház jelleg? kasznin er?b?l megdöntött, elnagyolt maszk (mennyire szép volt pedig a beérett, négyzetes Skoda-krómkocka), hátul bamba fémfelületek, melyek egyszer?ségét a fehér szín sajna még a szokásosnál is jobban kiemeli. Nem emlékezetes, nem is szép, bár a szépen ugyebár a végtelenségig lehet vitázni.

Ilyen a belseje is. A négy, mattkrómmal keretezett szell?z?fül és a pultos f?t?rendszer-kezel?csoport ad valamiféle karaktert a bels? térnek, de a Volkswagen finoman cizellált, dús grafikájú, végtelen precízen titrált jó ízlése, illetve a Seat szögletes, sallangmentes, néhány eltalált vonallal ügyesen odabaszarintott belseje után a Karoq-é fulladozik a közöttük lev? langyos vízben. Ha nem lennének azok a szell?z?rostélyok, elt?nne a teljes design, mint a szárazjég g?ze, hopp.

De mind emlékszünk még szerintem a Škoda plusz szív egyenl? IQ hirdetésre, hiszen sok autó ablakában még ma is virít a matrica, ha kissé meghullámosodva is, és a Škoda ett?l a józan-észb?l-kell-szeretni-stílustól nem tágít. Ezek azonban idáig mind szubjektív tételek az ítélkezési listán, leginkább kapaszkodók a nyomorult újságírónak, hogy írjon azért valami rosszat is err?l az autóról.

Merthogy a Karoq más vonalon, ha nem is hibátlan, de jellemz?en minden olyan jól csinál, hogy nem is kell hozzá túlságosan vajszív? tanárn?, aki a felelés közben kijelenti - „folytasd csak nyugodtan, bár én már beírtam ide a naplóba a jó jegyet” (megtörtént eset amúgy, gimnáziumból).

Például nem túl nagy – nincs 4,4 méter, tehát közel egy arasszal rövidebb a még mindig kompakt modellnek hívott Honda Civicnél -, de az utastere bármilyen mérce szerint elég tágas, ráadásul öblös csomagtartója is van. Elöl, ahogy minden VW-termékben, magas és vaskos próbababa köré alakították a Lebensraumot, hátul pedig ugyanazt a próbababát használták, aki ott is kiválóan elfért. Fej-, láb- és válltér egymással vetekedve próbálja felhívni magára a figyelmet, de keresztbe tett térdekr?l azért szó sincs.

Kiválóak az ülések is – az els?k a szokásos, szintén VW-filozófia szerinti, alapból keményre tömött, kitalált formájú, de a legküls? rétegükben puha (a Škodánál a VW-átlagnál kicsit puhább) székek, itt mindenféle motoros állítással, és gyanúsan nem igazi, fekete b?rrel, hátul pedig elég magasan van az egész pad ahhoz, hogy ott se kelljen gubbasztani, s még így is marad elég fejtér.

A csomagtartó – na, az mindig érdekes a Skodáknál. Eleve igen tágas, hiszen 479 literes a legsz?kebb formájában (bár ennél például az Opel Grandland X 35-tel többet tud), de egy kis üléscsusszantgatással mindjárt 527-et kapunk, és még mindig ötüléses a Karoq. Ahogy sportautóknál sem minden a sebesség, úgy SUV-oknál sem abszolút fontosságú a liter. Számít a hogyan is. Abban meg a Karoq verhetetlen.

Láblenget?s csomagtérnyitás? Megvan. Oldalsó tartórekesz, kis cuccoknak? Hajjaj. Vízálló, kivehet?, egyik oldalán gumis, másikon szövetes, kopásálló padlóbetét? Naná. Kivehet? zseblámpaként is fungáló, helyben tölt?d? csomagtérvilágítás? Persze. Külön csúsztatható, több fokozatba állítható háttámlás ülések a második sorban? Jawohl. 12 voltos stekker? Naturalmente. És a finomságok csak itt kezd?dnek.

Mert a Karoq-ban az üléseket nemcsak támlailag lehet el?redönteni, hanem összehajtva kompletten is, aztán még ki is vehet?k, mint az igazi, nagy SUV-okban – a középs? támlája lehajtásával pedig síalagúthoz vagy a Karoq támaszához jutunk, ki, honnan nézi. A raktér fala mentén pedig van egy sín, amelyen masszív, vastag, m?anyag kampók lógnak. Ezen túl azért akad spanifernek (gumipóknak) való rögzít?fül is. Ami hiányzik a Škoda-repertoárból, az a vezet?ajtóból kihúzható eserny?, viszont megvan a küls? tükrökb?l a talajra Škoda-indiánfejet vetít?, hazakövet?s, pocsolyamegvilágítós lámpa. De még... bitte warten.

Merthogy a hátsó három ülés közül ha kiveszi valaki a középs?t, újabb trükköt talál. E formációban a régi Renault Modus vagy az els? Opel Meriva stílusában közelebb csúsztatható a két megmaradt ülés, nagyobb légzésteret biztosítva a háromról kett?re redukált utasmennyiség képvisel?inek. És hiába e sok variálhatóság, ett?l még ide is tettek ülésf?tést (merthogy elöl szintén van olyan, b?rüléses a járm?, az olyanba meg kell). Oppá, majdnem elfelejtettem – csíptet?s mobiltartó is fityeg az els? fejtámlákon, hogy a hátul ül?k kényelmesen nézhessék a mobiljukra bekészített filmet. Abba mondjuk, rossz belegondolni, mit m?velnek ezek a kétségkívül praktikus eszközök, ha karambolozik az autó. Automatikusan beépülnek fogszabályzónak? A cseh mérnökökt?l kitelik.

Aztán ott van még szinte az összes škodás figyelmesség. A jégkaparó a tanksapka fedelében. A kis fedeles szemeteszacskó beakasztva az els? ajtó zsebébe. A másfél literes palackokat elnyel? térképzsebek elöl és hátul. Ja, bennük a gumírozott szorítókötél, mert hátha valami oda kell húzatni a kárpithoz, hogy ki ne boruljon. A középkonzol kartámasz alatti részében – ami elmenne egy kisebb autó csomagtartójának is, akkora – multifunkciós brikettdarab van, oly testes, hogy egy tevét agyon lehetne ütni vele. Az aranyosan, csehszlovákosan bumfordi stílusú m?anyagtömb megfelel? nyílásaiba az ember további poharakat, pénzérméket, tollakat és tudja a jó ég, még miket tehet, inkább bele se gondolok. Majdnem elfelejtettem – a szell?z?rendszer kezel?szervei alatti rekeszben indukciósan veszi magához az elektronokat mindaz a telefon, amely képes ilyenre. Az enyém csak illusztráció, majd fejlesztek most már.

Alapvet?en meg – nagyjából mindent megkapunk a Karoq-kal, amit egy hasonló VW-vel. Tolatókamerát, sávtartót, radaros tempomatot, holttérfigyel?t, automatikus vészfékez?t, Canton-hifit, sokfunkciós, 12,3 collos, full-LCD-m?szeregységet, és – hogy a beszállítók Dexion-Salgó polcairól készen levehet? játékokon kívül igazi mérnöki teljesítményt is megemlítsek – fene ügyes zajcsillapítást. A Karoq, pláne ezzel a kulturált, 150 lóer?s, közvetlen befecskendezéses, új generációs benzines turbóval, amely már önmagában se szeret nagy lármát csapni, kifejezetten csendes jószág. Kis sebesség, nagy sebesség, sima aszfalt vagy érdesített, gyorsítás vagy andalgás, a Karoq-ban nyugtató csend honol, maximum a gyerekek ordítanak. Remélem, rövidesen arra is lesz valami ügyes megoldás Škodáéktól.

Egyáltalán, az egész autó olyan, hogy elvágja a bent ül?ket a külvilág kellemetlenségeit?l – nemcsak zajból, de vibrációból se nagyon jut hozzájuk semmi, mert a futóm? hosszú utakon és az újkori VW-termékekre jellemz?, kicsit szilikonmelleken való ringatózáshoz hasonló stílusban tálalja a bukkanókat. Soha rosszabbat. Megkockáztatom, hogy a Karoq-ot kicsit feszesebbre, ergo kellemetlenebbre akarták hangolni, mint a prémium felé igyekv? Volkswagen T-Roc-ot, de ezzel épp az ellenkez? hatást érték el: utóbbi már kicsit rossz úton is folyamatosan billeg, de ez a hajlam hiányzik a Karoq-ból. Lehet, hogy marginálisan keményebben rugózik, de azt alig venni észre.

Amúgy – kicsit buta bels?tér-design ide vagy oda – a kidolgozás igen finom. Zörgés nincs, kemény m?anyagot csak nagyítóval találni bárhol, a 9,2 collos kijelz?vel m?köd? központi kommunikációs rendszer azonos a Golféval. Ennek megfelel?en tudja a gesztusvezérlést is, amit én, akárcsak alkalomról alkalomra az osztrigaevést is, ki szoktam próbálni, hátha már bejön. De ez az infotainment-trükk nekem még mindig egy büdös, takonyszer? tengeri izé marad a mostani kísérlet után is, szoknom kell még.

A motor nem t?nik különösebben er?snek az autóban, úgy mondom, éppen elég, ezzel szép, kereken megy, nem er?lködik, de nem is rakéta. A hétfokozatú DSG-váltó jó partner hozzá, szépen, finoman, gyorsan kapcsol, csak abba törik bele a bicskája, amibe az ilyen rendszer? szerkezeteknek mindig: amikor kett?t kellene visszarúgni a fokozatokban, tétovázik. Naja, az a két fokozat azonos váltótengelyen lakik, ilyen m?velethez pedig a legendásan gyors DSG már nem elég ügyes.

Vezetni sem rossz, de aki sportautót venne, maradjon azért a Mazda MX-5-nél. A tesztelt autó ugyan csak els?kerékhajtásos volt, de így is annyira tapadt, mintha ragasztó lenne rajta gumik helyett, igaz, a magas építés és a viszonylag puha rugózás miatt azért volt d?lés b?ven – azt meg lehet szokni. Nem különösebben kommunikatív a kormány sem, de azért elmegy, ha jön egy szerpentin, azt azért némi beleéléssel akár élvezni is lehet, csak nem szabad arra gondolni, hogy egy hasonló felépítés? Macan vagy Stelvio ugyanezt micsoda ízzel és libab?röztetéssel tudja. Azokat nem is ennyiért adják.

Ha nem is sportautó, ha kicsit buflák is, és ha nem is lehet táncolni a bels? terében, a Karoq akkor is pazar csomag. Tágas, szuperül pakolható, telis-tele van a mindennapokban valóban hasznos ötletekkel, ezzel az 1.5 TSI-motorral és a hétgangos DSG-vel pedig szépen szedi a lábát és t?rhet? vezetni is. Ami pedig végképp nagy bónusz: egyszerre rugózik és rettenet csendes is. Nem az autóínyenc járm?ve, de bárki, aki kívül esik ezen a körön, mélységesen meg lesz vele elégedve.



Forrs: http://totalcar.hu/tesztek/2017/10/12/tannistest_2017_skoda_karoq_1.5_tsi_dsg/

Totalcar

A Petrényi Család Honlapja

Ha tetszett, oszd meg ezt a cikket!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn