Mint egy tank: sebességrekorder gőzmozdonyt fotóztunk Solymárnál

Mint egy tank: sebességrekorder gőzmozdonyt fotóztunk Solymárnál

Ma délelőtt a Budapest–Esztergom-vasútvonal megállóiban várakozók kicsit úgy érezhették, hogy visszarepültek az időben.

1936 és 1939 között négy darab MÁV 242-es gőzmozdony készült hazánkban, és ennek az áramvonalas sebességrekorder mozdonynak az egyetlen fennmaradt példánya ma újból száguldott.

Még pedig a nemrégiben 25 milliárd forintból villamosított Budapest-Esztergom vasútvonalon - mi a solymári Szélhegy állomáson kaptuk lencsevégre a különlegességet:

© László Ferenc
© László Ferenc

Ezeket a mozdonyokat úgy alakították ki, hogy már a 30-as években minimum 120 km/h tempóval tudjanak közlekedni, de a 242-002 számú példány 1961-ben 167-tel repesztett a Püspökladány-Biharkeresztes vonalon, ami új rekordot jelentett.

© László Ferenc
© László Ferenc

A 71 tonna üres tömegű gőzmozdony 4 tonna tüzelőanyag-készlettel, illetve 200-250 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik. Európában ez volt az utolsó menetrend szerint közlekedő áramvonalas gőzmozdony.

A mellékelt fotókon látható 242-001-es gépet 1998-2002 között újították fel, melynek során szénről gázolajra állították át a kívülről teljesen korhű gőzmozdonyt.

© László Ferenc
© László Ferenc

A kis légellenállású mozdony így robogott át a solymári vasútállomáson (Szoboszlai Balázs videója):



Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20180510_tank_sebessegrekord_gozmozdony_solymar_szelhegy_budapest_esztergom_vasutvonal#rss

hvg.hu

A Petrényi Család Honlapja

Ha tetszett, oszd meg ezt a cikket!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn