Minden tizedik eurót visszakéri Brüsszel: százmilliárd forint uniós támogatást bukhatunk

Budapest, 2017. augusztus 10.
Desiro motorvonat közlekedik az átépítés alatt álló Angyalföld vasútállomáson 2017. augusztus 10-én. Az állomás a Budapest-Esztergom vasútvonal teljes felújítása és villamosítása keretében újul meg.
MTI Fotó: Máthé Zoltán

Az Európai Bizottság az intézményrendszer vizsgálata után az uniós támogatások egy részének megvonását, 10 százalék átalánykorrekciót javasol: 100-150 milliárd forint lehet a büntetés.

Novemberben jártak Budapesten az Európai Bizottság auditorai, és mint akkor meg is írtuk, 1200 milliárd forint összértékű, közbeszerzést vizsgáltak meg nagyítóval a 2015 és 2017 közötti termésből. Úgy festett, nem vaktában választották a vizsgálni valót, akadt benne messziről bűzlő tanácsadói megbízás, a 34 kiválasztott projekt fele pedig olyan építési beruházás volt, amelynek a szerződéses ára rendre 20-70 százalékkal meghaladta a közbeszerzési felhívásban becsült értéket.

Ezekből a konkrét esetekből próbálták megállapítani, megfelelő-e az uniós támogatású projektek hazai közbeszerzési rendszere, különös tekintettel az ellenőrzésre. Minden jel arra vallott, hogy a legrosszabb is megtörténhet, azaz a 2014-2020 közötti finanszírozási időszak összes uniós támogatásának a folyósítását felfüggesztheti a bizottság.

Durván megdrágult beruházásokat vizsgálnak hamarosan a brüsszeli ellenőrök. Megnézik, működik-e a Lázár János vezette tárca közbeszerzési ellenőrzési rendszere.

A napokban megérkezett az eredmény, és nem jobb az előzmények alapján vártnál az Európai Bizottság levele. A 24.hu brüsszeli forrása szerint:

  • a teljes intézményrendszer közbeszerzési ellenőrzési rendszere hármas osztályzatot kapott a négyfokozatú skálán. Ez azt jelenti, hogy nagy hibákkal, éppen csak működik a rendszer.
  • Az Európai Bizottság az uniós támogatások egy részének megvonását, 10 százalék átalánykorrekciót javasol.

Egytől négyig

Az unióban alkalmazott négyes skálán a legjobb az egyes osztályzat, Magyarország általában kettes fokozatot szokott kapni, ami azt jelenti, hogy a rendszer működik, csupán kisebb javítások szükségesek. A harmadik fokozat a rendszer súlyos hiányosságait, a négyes pedig már a működésképtelenséget jelenti. Kapott ennél már rosszabbat a magyar rendszer, igaz, csak egyszer, a 420 milliárd forintos víziközmű-beruházások és a hozzá kapcsolódó brutális tanácsadói közbeszerzések vizsgálata kapcsán. Azt állapították meg, hogy az irányítási és ellenőrzési rendszer „lényegében nem működik”, ezért négyes osztályzatot adtak. Sem a pályázatokat kiíró Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft., sem a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeleti főosztálya nem volt képes kiszűrni a súlyos közbeszerzési szabálytalanságokat, pedig az auditorok szerint 69 érvényes ajánlatból 62-t ki kellett volna zárni. Akkor az bizottság 25 százalékos korrekciót javasolt az addig megkötött szerződésekből, a bizottság levele után született kontraktusok pedig nem számíthattak egyetlen euró támogatásra sem.

A hibák nagyok, de bizalmasan kezelendők

Megkérdeztük a magyarországi főellenőrt, az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóságot, az EUTAF-ot, mik azok a nagy hibák, amelyek miatt éppen csak működőképesnek találtatott a rendszer. Dencső Balázs főigazgató azzal hárította el a választ, hogy a megküldött javaslattervezetet az Európai Bizottság bizalmasan kezelendőnek minősítette, ezért nem áll módjában annak tartalmáról tájékoztatást adni.

Berettyóújfalu, 2017. július 11. Munkagépek dolgoznak az M4 autópálya Berettyóújfalu és a nagykereki országhatár közötti szakaszának építésén Berettyóújfalunál 2017. július 11-én, az ünnepélyes alapkőletétel napján. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Munkagépek dolgoznak az M4-es autópálya építésén Berettyóújfalunál 2017. július 11-én, az ünnepélyes alapkőletétel napján.
Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI

Ha a közbeszerzés menete és ellenőrzése nem megbízható, akkor nincs garantálva az uniós pénzek hatékony és takarékos elköltése.

Az EUTAF az uniós támogatások második szintű ellenőrzését végzi, az Európai Bizottság módszertani iránymutatásai alapján, így nem valóságtól elrugaszkodott kérdés, hogy a súlyos hibákra tekintettel kezdeményezi-e a teljes intézményrendszer felfüggesztését addig, amíg a hibákat kijavítják. Dencső Balázs válaszából azonban az derült ki, hogy egyelőre nem kíván ilyesmit tenni. Még csak az angol nyelvű jelentéstervezet érkezett meg, a magyar fordítás kézhezvételétől számított 30 nap lesz az észrevételek megtételére – idézte fel az ilyenkor szokásos eljárásrendet. Ha már lejátszotta az Európai Bizottság a meccset, akkor „a végleges jelentésben szokta az Európai Bizottság felkérni a tagállami audit hatóságot (EUTAF), hogy ellenőrizze, validálja a tagállami hatóságok számára a végleges jelentésben megállapított intézkedések végrehajtását”. Vagyis az Eutaf nem kíván közbeavatkozni, majd esemény után, a hibák kijavítását követően ellenőrzi a rendszert. Dencső Balázs arra sem válaszolt, hogy várhatóan mennyi időbe telik a hibák kijavítása.

Százmilliárdos bukás néz ki a gázos közbeszerzések miatt

A Miniszterelnökséghez ugyancsak megérkezett Brüsszelből a levél, ők azonban egyáltalán nem reagáltak a kérdéseinkre. Így nem válaszoltak arra a konkrét kérdésre sem: hány milliárd forint uniós támogatás megvonását javasolja az Európai Bizottság? A 24.hu értesülése szerint a javaslat nem vesződik a vizsgált projektekkel egyenként, nem dekázza, hol, mekkora szabálytalanság történt, és a támogatásból hány százalék megvonását látja célszerűnek.

Budapest, 2017. november 3. Az Újpest-Központ végállomás a 3-as metró felújítása előtti utolsó napon, 2017. november 3-án. Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz felújítása várhatóan egy évig tart. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Az Újpest-Központ végállomás a 3-as metró felújítása előtti utolsó napon, 2017. november 3-án. Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz felújítása várhatóan egy évig tart.
Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Olyan sok a hiba a rendszerben, hogy átalányt, 10 százalékos korrekciót javasoltak a bizottság szerint megbízhatatlan ellenőrzési rendszeren átfutott projektek mindegyikére.

Szakértők úgy becsülik, hogy legalább 100-150 milliárd forint közötti támogatásról van szó. Ők azzal számolnak, amit a múlt év teljesítményéről hivatalosan közöltek: Csepreghy Nándor, a kancellária akkori miniszterhelyettese bejelentése szerint 2488 milliárd forintot fizettek ki a nyertes pályázóknak 2017-ben. A becslés szerint ha ezeknek csak a 40 százaléka jutott túl a közbeszerzési procedúrán, akkor is durván 1000 milliárd forintnyi támogatást, 100 milliárd forintot érint a brüsszeli javaslat.

Kiemelt kép: Máthé Zoltán/MTI



Forrás: https://24.hu/fn/gazdasag/2018/06/04/minden-tizedik-eurot-visszakeri-brusszel/

Hír 24

A Petrényi Család Honlapja

Ha tetszett, oszd meg ezt a cikket!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn