Idén végre már jó lesz a Forma–1?

Az elmúlt években legsúlyosabb kritikaként – egyébként teljesen megalapozottan – az éri a Forma–1-et, hogy a versenyek nem elég izgalmasak, mert éles helyzetben meglehetősen kevés előzést látni. 2018-ban ugyan volt elég dráma, amiktől izgalmasak lettek a futamok – a bakui verseny például az elmúlt öt év talán legjobbja volt –, az előzési problémán viszont ez sem segített. Lényegi változás majd csak a 2021-es, alaposan átszabott új autók érkezésével várható, de tűzoltás gyanánt azért változtattak a 2019-es autókon, hogy valamennyit javítsanak a helyzeten.

A két legfontosabb változtatás, hogy egyszerűbbek, de szélesebbek lettek az első szárnyak, a hátsók pedig szintén szélesebbek, ugyanakkor laposabbak – mindkettő azt a célt szolgálja, hogy szoros követésben a hátsó autó „tisztább”, tehát kevésbé felkavart levegőbe érkezzen, ezzel közelebb maradhasson az üldözötthöz, vagyis nagyobb eséllyel tudja megelőzni.

Ez óriási szárnyháborút hozott a csapatok között, a kialakítás szempontjából totális végleteket láthatunk az Alfa Romeótól a Mercedesig terjedő spektrumon. Az Alfánál a lehető legmélyebbre húzták le a szárny külső oldalát, hogy ezzel a keréken kívülre tereljék a levegőt, a Mercedes (és lényegében a Red Bull is) az ellentétes utat választotta, és az első szárny külső oldala a lehető legmagasabb pontban ér véget.

Hogy melyik lehet a nyerő dizájn, arra nem kapunk majd egyértelmű választ, az viszont Ausztráliában már biztosan kiderül, hogy ki szerzett legalább orrhossznyi előnyt a 2019-es idényre. A barcelonai tesztek alapján úgy fest, hogy a Ferrari beelőzött mindenkit, de egy bizarrul vad pletyka alapján lehet, hogy a Mercedes nagyon-nagyon drága altatásba kezdett, és valójában nem egy, hanem két külön autót is kifejlesztett a szezonra.

Az utolsó utáni pillanatban hoztak egy új szabályt is,

de csak abban az esetben, ha a leggyorsabb kört elérő pilóta amúgy is pontszerző helyen zárt volna, vagyis az első tízben végzett. A dolog kis módosításnak tűnik, de a 2008-as vb-cím ezzel a szabállyal Felipe Massához került volna, és nem a végül egy ponttal nyerő Lewis Hamiltonhoz. Igaz, akkor még csak 10 pont járt a győzelemért, nem pedig 25, mint most.

Csavartak egyet a rajtbüntetések számításán is: azok után, hogy 2018-ban egyszerűsítettek a rendszeren, és a 15 rajthelyes büntetésnél többet kapó pilótát simán a mezőny végére tették, majd köztük a boxutcaelhagyás sorrendjét tekintették mérvadónak, idén már a gyorsabb kör számít a büntetést összehozó pilóták között, nem elég tehát kigurulni a boxból, teljesíteni is kell, hogy egy-két helyet nyerjen az adott versenyző.

Újdonság még az autón a hátsó szárnyakba szerelt lámpa, ami majd leginkább eső idején juthat főszerephez, addig csak érdekesség szintjén marad.

Gumikáosz és a többiek

  • Átvariálták a gumikat is, öt keverék maradt, de ezeket minden hétvégén csak kemény, közepes, lágy néven emlegetik majd, tehát külön jegyzetelni kell, akit érdekel, hogy a C1 (legkeményebb) és C5 (leglágyabb) közötti keverékek közül mikor épp melyik van ott egy adott hétvégén, és a három épp használt keverék hogyan viszonyul egymáshoz. A helyzetet nehezíti, hogy

minden adott hétvégén a kemény fehér, a közepes sárga, a lágy pedig piros festést kap, de egyáltalán nem biztos, hogy a piros festésű gumi két egymást követő hétvégén ugyanazt a keveréket jelenti.

  • Biometrikus kesztyűvel bővült a felszerelés, ezek a mentési munkát segítik, hiszen a szenzorok segítségének köszönhetően már azelőtt tudni lehet majd, hogy milyen állapotban van egy pilóta a baleset után, hogy a mentőmunkások odaérnek hozzá. A biometrikus kesztyű a pulzust és a véroxigénszintet méri majd.

Továbbá fellélegezhetnek a nehezebb pilóták, ugyanis minimum 80 kilónak ott kell lenni az autóban, ha a versenyző nincs ennyi, akkor ballasztsúllyal pótolják a különbséget a vezetőfülkében – tehát a plusz súllyal nem lehet játszani a kocsi többi területén. Ezzel, illetve a kocsi alapsúlyának (733 kilóról 740 kilóra) növekedésével 105 kilóról 110 kilóra nőtt az elhasználható üzemanyag mennyisége is, kevésbé kell tehát spórolni.

Szokatlanul nagy pilótakeringő

Olyannyira nagy volt a téli mozgás, hogy két csapat teljesen új nevet kapot:

a Force Indiát már Racing Point, a Saubert immár Alfa Romeo néven kell keresni,

a tíz istállóból pedig csak kettő tartotta meg mindkét pilótáját a tavalyi szezonról.

A topcsapatoknál fontos változás, hogy Daniel Ricciardo a Red Bullt elhagyva a Renault-hoz ment, a helyére pedig Pierre Gasly érkezett a Toro Rossótól. A Ferrarinál is volt csere, méghozzá szó szerint, Kimi Räikkönent adták Charles Leclercért az Alfa Romeónak. Räikkönen mellé Antonio Giovinazzi került az Alfába. A McLarennél két új arccal találkozunk, Carlos Sainz mellett Lando Norris vezet, míg a Williams Robert Kubicát és George Russellt újította a szezonra. A Toro Rosso visszahozta a süllyesztőből Danyiil Kvjatot, aki mellett Alex Albon indul majd.

A Racing Pointhoz került Lance Stroll, ha már az apja, Lawrence vette meg, ezzel mentette meg a csapatot a csődtől. Mellette Sergio Pérezt tartották meg a tavalyi párosból.

Távozott a tavalyi mezőnyből Fernando Alonso, Szergej Szirotkin, Marcus Ericsson, Esteban Ocon, Stoffel Vandoorne és Brendon Hartley. Utóbbi mozgásoknak is köszönhetően 2019-ben a valaha volt legfiatalabb mezőny áll majd rajthoz a Forma–1-ben.

A Forma–1 2019-es felállása
Csapat   Pilóta   Pilóta  
Alfa Romeo Racing   #7 Kimi Räikkönen    #99 Antonio Giovinazzi  
Scuderia Ferrari   #5 Sebastian Vettel   #16 Charles Leclerc  
Rich Energy Haas F1 Team   #8 Romain Grosjean   #20 Kevin Magnussen  
McLaren F1 Team   #4 Lando Norris   #55 Carlos Sainz  
Mercedes-AMG Petronas Motorsport   #44 Lewis Hamilton   #77 Valtteri Bottas  
SportPesa Racing Point F1 Team   #11 Sergio Pérez   #18 Lance Stroll  
Aston Martin Red Bull Racing   #10 Pierre Gasly   #33 Max Verstappen  
Renault F1 Team   #3 Daniel Ricciardo   #27 Nico Hülkenberg  
Red Bull Toro Rosso Honda   #23 Alexander Albon   #26 Danyiil Kvjat  
ROKiT Williams Racing   #63 George Russel   #88 Robert Kubica 

A pilótákhoz képest kisebb figyelmet kapott pár legalább olyan fontos, ha nem fontosabb mozgás a háttérstábban:

  • Mattia Binotto személyében új csapatfőnöke van a Ferrarinak,
  • James Key a Toro Rossót elhagyva már a McLaren technikai igazgatójaként dolgozik,
  • a szezon közben nagy erősítést kap majd új csapata a Porsche sikeremberének, Andreas Seidlnek az érkezésével, aki a hibridhajtás egyik legnagyobb szakértője, és ahova ment, ott mindig kimagasló eredményeket ért el,
  • a leszereplő Williamsnél a technikai igazgató Paddy Lowe-t elküldték kényszerszünetre, miután nem sikerült csodát tennie a csapattal, sőt, az új autót szabálytalanra építették.

A név- és pilótacserék mellett fontos változás az is, hogy a Red Bull idén már nem Renault-, hanem Honda-motorokat használ, ami komoly rizikó: lehet, hogy így még jobban eltávolodnak a Ferrari, Mercedes kettőstől. Előfordulhat viszont az is, hogy a japán motorgyártónak köszönhetően végre megszabadulnak a Renault megbízhatósági problémáitól, és megkezdik a visszazárkózást, azaz erősödnek.

A fejlesztések, motorcserék és kemény munka oda vezethet, hogy a középmezőnyben minden idők legádázabb harca jöhet, a negyedik, vagy esetleg egy Red Bull-fiaskó esetén a harmadik konstruktőri helyért akár hat-hét csapat is versenyben lehet majd.

Aki videós formában szeretne felzárkózni, annak a Forma–1 saját gyártású gyorstalpalóját ajánljuk.



Forrás: https://index.hu/sport/forma1/2019/03/14/forma-1_2019-es_szezon_elozetes_mi_valtozott_ferrari_hamilton_vettel/

Sportgéza

A Petrényi Család Honlapja

Ha tetszett, oszd meg ezt a cikket!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn