Idegenek alkotta objektum haladhatott át a Naprendszeren

This artist’s impression shows the first interstellar asteroid: `Oumuamua. This unique object was discovered on 19 October 2017 by the Pan-STARRS 1 telescope in Hawai`i. Subsequent observations from ESO’s Very Large Telescope in Chile and other observatories around the world show that it was travelling through space for millions of years before its chance encounter with our star system. `Oumuamua seems to be a dark red highly-elongated metallic or rocky object, about 400 metres long, and is unlike anything normally found in the Solar System.

Nagyjából egy évvel ezelőtt egy különös objektum haladt át a Naprendszeren: a jelek alapján az ‘Oumuamua nevű égitest egy idegen csillagrendszerből érkezett. Egy új tanulmány szerint az is elképzelhető, hogy az ‘Oumuamuát egy igen fejlett földön kívüli civilizáció hozta létre.

Shmuel Bialy és Avi Loeb, a Harvard Smithsonian Asztrofizikai Központ munkatársai azt vizsgálták, hogy milyen típusú objektum lehet az ‘Oumuamua – számol be az IFLScience.

A megfigyelések alapján az objektum meglepő módon felgyorsult, amikor elhaladt a Nap előtt. Egyes kutatók a jelenséget azzal magyarázták, hogy az égitest felszínén található illékony anyagok a csillag hője miatt elpárologtak, ez pedig növelte az ‘Oumuamua sebességét.

Bialy és Loeb azonban nem ért egyet ezzel az elképzeléssel, a 400 méter hosszú objektumnál ugyanis nem jelentkezett olyan forgás, amely egy hasonló gázkiáramlásnál elvárható. Ehelyett a szakértők arra gyanakodnak, hogy a jelenség hátterében a napsugárzás által kifejtett mechanikai nyomás, azaz a fénynyomás áll.

A szakértők szerint amennyiben valóban a fénynyomás okozta az ‘Oumuamua gyorsulását, úgy az objektum egy eddig ismeretlen csillagközi anyagból állhat, amely egy természetes folyamat során vagy mesterséges módon jött létre.

A mesterséges eredettel számolva az egyik lehetőség, hogy az ‘Oumuamua egy fényvitorla, amely egy fejlett technológiai eszközről levált törmelékként sodródik a csillagközi térben

– írják az új tanulmányban. A tervek alapján hasonló vitorlával ellátott űrszondákat használnának a Breakthrough Starshot projektben, melynek célja a legközelebbi idegen csillag, az Alpha Centauri meglátogatása.

Bialy és Loeb azt nem tudták megállapítani, hogy amennyiben az ‘Oumumamua valóban mesterséges, úgy véletlenül jutott el hozzánk, vagy szándékosan küldték a Naprendszerbe. Ami az objektum eredetét illeti: az ‘Oumumamua a Naprendszer 16 ezer fényévnyi környezetéből bárhonnan származhat.

Sajnos az objektum már messze jár a Földtől, így a kutatók nem tudják tovább vizsgálni. A számítások alapján az ‘Oumumamua sosem fog visszatérni a Naprendszerbe, ezért csak reménykedhetünk benne, hogy a jövőben találunk még hasonló objektumot.

Kiemelt kép: ESO/M. Kornmesser