?>

Komoly előrelépés a Down-szindróma kezelésében

Lehet, hogy nem is a genetika lesz a megoldás. Egereknél már sikert értek el a tudósok.

Megszüntette a tanulási és memóriazavarokat Down-szindrómás egerekben egy kutatócsoport – derül ki a Science című folyóiratban publikált tanulmányból. Az eredmények szerint a Down-szindrómával összefüggésbe hozható szellemi fogyatékosságok egy részét a fehérjetermelés megváltozása okozza az agy hippokampusz nevű részében. Ez azonban speciális terápiával visszafordítható, aminek nyomán a tünetek is enyhülnek, vagy megszűnnek. A kutatók úgy vélik, embereknél is érdemes a fehérjeszintek beállításával próbálkozni.

A Down-szindrómát az okozza, hogy a sejtekben az úgynevezett 21-es kromoszómából nem kettő, hanem három van. A sejtek érzékelik, hogy valami nem stimmel, amire egy védekező mechanizmussal reagálnak – ennek része a fehérjetermelés csökkentése. Ez a legtöbb esetben helyes válasz a sejteket érő, időszakos veszélyekkel szemben, hosszú távon azonban a kognitív képességek csökkenéséhez vezet. A tévesen beindult védekezés blokkolásával, a fehérjeszint és -termelés optimalizálásával viszont elvben (illetve egerek esetében a gyakorlatban is) a visszájára fordíthatók a károsodások.

Mindez azért különösen ígéretes, mert a Down-szindrómát mindeddig kezelhetetlennek gondolták. Igaz, ez a mostani még csak a legelső lépés egy nagyon hosszú úton – szögezik le a tanulmányban.

Forrás: http://hvg.hu/tudomany/20191117_Komoly_elorelepes_a_Downszindroma_kezeleseben#rss